Q
Cum sa iti pregatesti corect masina pentru sezonul de iarna?
A

Fie ca ne place sau nu, sezonul de iarna se apropie, iar masina noastra merita o pregatire adecvata. In acest fel vei elimina existenta problemelor generate de temperaturile scazute si precipitatiile abundente, indiferent de forma acestora. Asadar, in afara sa iti pregatesti masina pentru a fi echipata cu anvelope de iarna, sunt si alte aspecte de care ar trebui sa te ocupi. Chiar daca unele proceduri nu pot fi efectuate acasa, intotdeauna poti opta pentru servicii adecvate de mentenanta intr-un service auto autorizat. Iata ce trebuie sa faci ca sa fii sigur ca masina are tot ce ii trebuie sa infrunte sezonul rece fara probleme.

Verifica starea bateriei

De cele mai multe ori, o pornire cu probleme este datorata unei baterii care nu mai functionaza in parametrii. Atata timp cat este cald afara, o bateria nu va da semne de slabiciune, functionand chiar si sub standarde. Dar odata ce vremea rece se instaleaza si temperaturile scad, in special pe timpul noptii, bateria masinii isi va arata adevarata fata. Daca nu doresti sa ai surprise neplacute cand te pregtesti sa pornesti masina si sa pleci de acasa, intr-o dimineata mai friguroasa, verifica starea bateriei din timp. Orice service poate face acest lucru, intr-un timp foarte scurt. Vei afla daca ai nevoie de o baterie noua sau daca cea existenta isi va face corect treaba imediat.

Verifica functionalitatea franei

Un sistem de franare de incredere este deosebit de folositor in orice anotimp. Dar, avand in vedere ca anumite materiale devin mai rigide sub actiune temperaturilor scazute, este bine sa verifici starea sabotilor de frana din timp. Sabotii uzati vor afecta abilitatea masinii de a frana eficient, de multe ori un metru sau doi in plus reprezentand diferenta dintre un accident si evitarea lui. Nu astepta ca frana sa dea semne de oboseala. Verifica sistemul de franare periodic, mai ales la schimbare de sezon, ca sa te poti bucura de o masina pe care te poti baza oricand.

Echipeaza masina cu lichid de parbriz adecvat pentru temperature scazute

Aceasta operatiune este extrem de simpla si poate fi facuta cu usurinta acasa. De ce este nevoie sa folosim lichid de parbriz special iarna? Cel pe care il utilizam vara va ingheta atat in recipientul in care este pus, cat si pe conductele care il duc spre parbriz. Asadar, daca vei dori sa iti stergi parbrizul, vei constata cu stupoare ca lichidul nu mai iese prin duze. Poate fi foarte neplacut sa conduci cu parbrizul murdar, in special in trafic cand esti in continuu stropit de masinile din fata. Iar pentru ca lichidul sa se dezghete, motorul va trebui sa fie destul de cald. Prin simpla schimbare a lichidului de parbriz cu unul ce este facut sa reziste la temperaturi scazute, putem evita astfel de neplaceri.

Verifica vascozitatea uleiului

Temperaturile scazute vor afecta multe din componentele masinii tale, inclusiv felul in care motorul este uns cu ulei. Deoarece uleiul de motor poate deveni mult mai vascos din cauza temperaturilor mici si sa curga cu dificultate, exista riscula ca motorul sa nu fie uns asa cum trebuie, ce va genera probleme la pornire. Cu alte cuvinte, in lipsa unei cantitati adecvate de ulei, motorul va porni mai anevoios. Nu mai punem la socoteala ca uzura componentelor motorului este mult mai mare cand functioneaza fara a fi unse cum trebuie. Asadar, verifica ulei masinii si adauga sau chiar schimba complet uleiul si filtrele.

Verifica nivelul antigelului

Este mai mult decat necesar sa ai un nivel adecvat de antigel in masina, inainte de venirea sezonului rece. De asemenea, antigelul ar trebui sa nu fie vechi, pentru a nu-si pierde proprietatile. Acest simplu lichid va ajuta motorul sa functioneze la capacitate optima, de aceea este bine sa nu fie trecut cu vederea. Daca doresti sa schimbi antigelul in masina, retine ca nu trebuie sa il pui in forma concentrata, asa cum vine el in sticla. Prepara un amestec format din parti egale de antigel si apa, pentru o buna functionare a masinii.

Verifica sistemul de climatizare al masinii

Pe o dimineata friguroasa, mai mult ca sigur vei vrea sa pornesti caldura in masina cat mai repede cu putinta. Ca sa eviti problemele si situatiile neplacute, verifica sistemul de climatizare al masinii si asigura-te ca incalzeste corespunzator. Asigurarea caldurii in masina in timpul condusului nu numai ca sporeste comfortul, dar si protejeaza multe din sistemele masinii in acelasi timp.

Ai grija sa nu uiti de reviziile periodice

Indiferent de sezonul in care sunt programate, reviziile tehnice periodice sunt mai mult decat necesare si recomandate. In timpul unei revizii, masina ta va fi verificata complet astfel incat orice problema va fi descoperita inainte sa devina ceva grav. Asadar, vei avea o masina sigura si vei preveni uzura prematura a masinii.

Q
Care sunt cele mai frecvente defectiuni ale masinilor?
A

Masinile sunt facute sa ne duca oriunde avem nevoie si sa ne ofere mobilitate si comfort. De aceea nu suntem deloc incantati atunci cand trebuie sa ne lasam masinile in service, sa cautam alte mijloace de transport pana cand defectiunea este remediata si, bineinteles, sa platim contravaloarea reparatiilor. Din pacate, defectiunile au loc, datorita uzurii pieselor.

In calitate de conducatori si posesori de autoturisme, avem posibilitatea sa reducem defectiunile sau cel putin sa le reducem nivelul de gravitate. Asta inseamna sa avem grija de autoturism si de eventualele semnale ce au putea indica existenta unei defectiuni sau debutul ei, sa inlocuim consumabilele in mod adecvat, si sa efectuam periodic revizii detaliate. Asadar, iata care sunt cele mai frecvente tipuri de defectiuni auto, ce trimit un numar mare de masini in service.

Probleme la sistemul de franare

Un numar foarte mare de masini ajung in service necesitand reparatii la sistemul de franare. De cele mai multe ori, trebuie inlocuiti sabotii, placutele de frana, sau amandoua. Din pacate nu se poate preveni uzura sistemului de franare, dar se poate evita uzura lui prematura prin inlocuirea periodica a sabotilor. Majoritatea conducatorilor auto asteapta prea mult pana ajung sa inlocuiasca sabotii. Daca auzi orice tip de zgomot facut de franele masinii, ar trebui sa duci masina la verificat cat mai repede. Cea mai buna metoda de a-ti proteja franele este sa conduci precaut, fara sa franezi brusc prea des.

  Probleme la sistemul de racire

Aici vorbim de radiator, pompe de apa si supraincalzire, nu despre sistemul de aer conditionat. Pentru a evita defectiunile la sistemul de racire, schimba antigelul sau agentul de racire in mod regulat. Acest lucru poate preveni depunerile de sedimente si coroziunea in chiulasa si garnitura de chiulasa, si de asemenea previne uzura prematura la garniturile pompei de apa si nucleul radiatorului. Ar trebui intotdeauna sa te asiguri ca folosesti antigelul potrivit. In timp, antigelul isi modifica concentratia chimica si nu isi mai fac treaba asa cum trebuie. La majoritatea modelelor de masini noi, avem de a face cu componente din plastic la motor, ce pot crapa cu usurinta daca apa fierbinte si antigelul ce curge prin ele nu sunt mentinute la nivele adecvate.

  Avarii

Un numar mare de modele de masini noi au foarte multe componente electronice, ce pot inceta sa functioneze la un moment dat. Aceste avarii sunt de obicei produse de probleme la partea electrica sau la senzori, cum ar fi debitmetrul sau senzorul arborelui cotit. In functie de caz, aceste avarii pot opri masina din mers sau pot aprinde diversi senzori pe bord. Nu prea ai ce sa faci sa previi astfel de avarii, dar evita sa conduci o masina cu martori aprinsi la bord. Risti sa produci avarii sau defectiuni mult mai grave.

Sistemul de tractiune

Aici avem incluse capul de planetara, osia, si rulmentii. Daca sesizezi zgomote la sistemul de directie atunci cand virezi sau iei curbe, du masina la o verificare cat mai repede. Poate fi o cauza relativ simpla si usor de rezolvat, precum un nivel scazut al lichidului de servodirectie, dar poate fi si mai serios de atat, cum ar fi rulmenti pe cale sa cedeze. Rulmentii uzati pot sa duca la o uzura neuniforma a cauciucurilor, ceea ce insemna o cheltuiala mai mare cu anvelopele. In cel mai rau caz, roata se poate bloca complet.

Q
De ce schimbarea filtrului de aer este mai importanta decat crezi?
AO masina are o serie de filtre menite sa protejeze motorul si sa asigure buna functionare a acestuia. Filtrul de aer este unul din aceste filtre, iar daca filtrul de ulei se schimba de fiecare data cand se schimba uleiul, filtrul de aer este in general ignorat. Din pacate, o operatie de rutine si foarte simpla, cum ar fi schimbarea filtrulul de aer, poate duce la probleme serioase atunci cand este ingorata. Cat de important este sa schimbi filtrul de aer la timp? Continua sa citesti randuril de mai jos si afla de ce acest lucru ar trebui sa se afle in agenda ta periodica de intretinere a masinii.
Q
Ce este filtrul de aer si ce face el?
AFiltrul de aer are rolul de a capta impuritati, cum ar fi praful si alte particule, din aerul care intra la motor. Este o parte esentiala din sistemul „respirator” al motorului si are jobul de a se asigura ca aerul care intra in compartimetul motor este curat. Avand in vedere ca aerul va fi amestecat cu combustibil si aprins in timpul combustiei, este mai mult decat important ca acesta sa fie curat si sa nu contina nici un fel de impuritati. Dar, pe masura ce se aduna kilometri la bordul masinii, filtrul de aer devine din ce in ce mai incarcat cu impuritati. Dupa ce numar de kilometri ajunge un filtru de aer sa fie foarte murdar? Acest lucru depinde de mai multi factori, dar, in general, in filtru de aer curat ajunge pentru 25,000 pana la 50,000 de kilometri. De obicei se gasesc recomandari cu privire la acest aspect in manualul masinii, asadar este recomandata ca aceste manuale sa fie citite de catre posesorii de masini.
Q
Ce se intampla daca nu schimbam filtrul de aer?

ADaca filtrul de aer ajunge sa fie acoperit de praf si resturi, inceteaza sa se mai comporte ca un filtru si va deveni mai mult o gura de aerisire infundata. Acest lucru nu este deloc benefic pentru masina ta, care va incepe sa aiba probleme. In primul rand motorul va trebui sa munceasca mai mult sa obtina aerul de care are nevoie pentru ciclul de ardere al combustibilului. Incercarea de a trage aer printr-un filtru infundata poate duce la formarea unui efect vacuum, iar asta poate duce la tragerea particulelor de pe filtru la motor care pot produce pagube insemnate la componentele motorului. De asemenea, din cauza faptului ca motorul este intr-o stare de „sufocare”, poate ajunge sa consume mai mult combustibil decat o face in mod normal, din cauza filtrulul murdar. Iar daca filtrul de aer este saturat cu murdarie, poti chiar sa simti o lipsa a puterii in momentul accelerarii, chiar daca faci lucrul asta mai apasat.

Verifica si schimba filtrul de aer la timp

Schimbarea filtrului de aer este o operatie extrem de simpla care nu necesita o vizita la service. Filtrul de aer este in general localizat intr-o zona a motorului care poate fi usor accesata de catre posesorul de masina, fara a fi nevoie de interventia unui specialist. De aceea este recomandat sa verifici starea filtrului de aer periodic si sa te asiguri ca nu este saturat de praf si alte impuritati. Cand acesta pare a fi prea incarcat, tot ce trebuie sa faci este sa il schimbi cu unul nou. Este o piesa care nu costa mult si nu dureaza mult sa fie schimbata, dar prelungeste viata motorului si previne consumul de combustibil inutil. Pe langa schimbarea periodica a filtrului de aer, operatiunile de rutine ale masinii ar trebui sa includa schimbul de ulei la timp si geometria rotilor. Aceste trei operatiuni de intretinere a masinii te pot salva de multe necazuri si drumuri la service. Cu putina grija, poti evita deteriorarea pieselor importante ale masinii, care duc la perioade lungi in care masina iti este in service si la costuri substantiale cand vine vorba de reparatii. Asadar nu ignora aceste aspecte si te vei bucura de o masina de incredere tot timpul.

Ai o alta intrebare? Trimite-ne un mesaj si noi iti raspundem.